Midt i februar 2024 blev det tid til den længe ventede tur til Marokko med Freelifer. Vi startede hjemmefra allerede 26. januar og kørte ned gennem det centrale Frankrig og krydsede grænsen til Spanien ved Peralada, hvorfra vi mere eller mindre fulgte østkysten til Tarifa. Denne rejsebeskrivelse kommer dog kun til at handle om turen i Marokko.

For os ville det blive et gensyn med Marokko, da vi har været i landet tidligere. Første gang var det en charterrundrejse i 2016, hvor vi rejste rundt mellem kongebyerne i en uge hen over julen. Det gav så meget appetit på landet, at vi besluttede at den første rigtigt lange tur i autocamper, efter at vi var gået på pension, skulle gå til Marokko igen.  Det blev en tur på ca. 11000 km i 2018, heraf ca. 2000 km i Marokko og resten på turen derned gennem Frankrig og Spanien og hjem gennem Portugal.

Vores første tur på egen hånd i autocamper til Marokko gav anledning til mange kommentarer som: ”tør i at rejse i Marokko alene?”, ”er det ikke usikkert?”, ” Er der overhovedet ordentlige campingpladser?”. Vores første rejse til landet overbeviste os om, at Marokko på alle måder er et sikkert og dejligt rejseland og det blev kun bekræftet af vores campertur i landet. Bevares, campingpladserne er ikke i Europæisk standard, men de har det basale og så er de billige, som næsten alt andet i Marokko.

Vejnettet er heller ikke som i Vesteuropa, men tager man den med ro, går det fint alligevel. Læs mere i beskrivelsen ”At rejse i Marokko” (kommer snart).

Vores rute rundt i Marokko

Det med at rejse i en gruppe, er nyt for os og det var også det, vi var mest spændte på ved turen, men vi fandt hurtigt ud af at det var nogle dejlige rejsefæller, vi havde fået. Alle var positive og konstruktive og tog de uundgåelige bump på turen med godt humør.

Og hvad var det så for en gruppe?

Ud over vores guider Kim og Annemette, bestod gruppen af 16  campere med 31 eventyrlystne mennesker med vidt forskellige baggrunde og meget forskellige autocampere. Med på turen var der 3 VW California, en lille håndfuld Van-modeller, nogle del-integrerede, nogle større fuld-integrerede og en enkelt meget stor Phønix camper.

Freelifer konceptet indebærer, at man har frihed til at vælge både til og fra. Vi fik udleveret en helt fantastisk gennemarbejdet rejsemappe på > 100 sider med detaljerede oplysninger og GPS-koordinater til de udvalgte campingpladser og til seværdigheder undervejs. Man kunne følge beskrivelsen eller man kunne vælge sin egen rute og sine egne stop i løbet af dagen og så blot mødes med gruppen sidst på dagen.  Det var naturligvis også frivilligt om man ville deltage i de mange fælles udflugter og i de lejlighedsvise fællesspisninger på campingpladserne.

Der var enkelte, der i starten af turen aftalte at følges ad, men efter få dage, tror jeg de fleste var så trygge ved landet og trafikforholdene, at de valgte at køre alene. For os viste det sig at være det bedste fra 2 verdener:

  • Letheden ved at alt er arrangeret – man kan bare læne sig tilbage og nyde turen
  • Friheden til at vælge sine oplevelser i sit eget tempo
  • Glæden ved at kunne dele oplevelserne med rejsefællerne.

Starten i Tarifa

Som nævnt startede turen 14 februar 2024 på en campingplads lidt udenfor Tarifa. Sidst på eftermiddagen var der velkomstmøde i campingpladsens restaurant, hvor vi fik udleveret den detaljerede rejsemappe og hvor Kim og Annemette fortalte os om det, vi kunne glæde os til og om den lidt omstændige rejse med færge fra Algeciras til Tanger MED.

Afgang til Afrika

Det er ikke nogen lang sejltur til Marokko, kun ca. 1½ time og man kan tydeligt se den Afrikanske kyst fra den Spanske sydkyst, men indcheckningen i Spanien og toldbehandlingen i Marokko er omstændig og tager tid. Derfor var der tidlig afgang til færgen.

Så snart vi blev lukket ind i Marokko gik turen til en hæveautomat, så vi kunne få nogle Marokkanske Dirham (MAD). Derefter videre til næste ”luge” hvor vi alle kunne købe nye SIM kort til telefoner og routere, da det elles ville blive alt for dyrt at bruge data, til alt det vi har vænnet os til.  Dem vi købte SIM kort af, hjalp også med at få det til at fungere, inden vi kørte videre. Vi købte 30 GB til hver af vores telefoner og 30 GB til vores router. Det var var rigeligt til hele turen. Det er også muligt at købe ekstra undervejs, hvis behov.  

Enkelte havde GPS med Marokko-kort installeret, med de fleste brugte Google Maps som navigationssystem. Det bruger naturligvis også noget data (1-2 GB for hele turen). Desuden havde Freelifer oprettet en Messenger gruppe, som blev flittigt brugt af alle på turen til tips om seværdigheder, advarsler om fartkontrol, forsinkelser osv.

Ad kystruten til den blå by Chefchaouen

Allerede i løbet af de første få km i Marokko forbavses man over at man ved at sejle 1½ time fra Spanien, kan komme til en helt anden verden. Byerne og arkitekturen er helt anderledes end i Europa og overalt møder man mennesker i anderledes klædedragt, gamle mænd på æselkærrer og får og geder på vejene.

En af de ting, der gør indtryk på de første km. er hvor meget Politi, der er overalt. Der var dog særlig meget omkring Tanger Med. I Marokko er det almindeligt at der, i udkanten af alle byer er Politikontrol, hvor farten gradvist nedsættes til 0. Hvis man ikke har haft øjenkontakt med en betjent og er blevet vinket videre, SKAL man stoppe. Politiet er ikke specielt interesserede i turister og vi blev ikke stoppet på noget tidspunkt, men hvis man kører videre uden at stoppe i deres kontroller, bliver de sure. Skulle du være uheldig at få en bøde for en forseelse i trafikken, så prøv at forhandle om bødens størrelse og bed altid om en kvittering.

Typisk for Freelifer er der tænkt på alle detaljer, så i rejsebogen finder man f.eks. koordinater til den første tankstation, hvor man kan betale med kort (spørg altid, om du kan det, inden du tanker). Der er også koordinater til et sted, hvor man kan købe alkohol. Marokko er et Muslimsk land, som ikke har tradition for at drikke alkohol, men det kan lade sig gøre at købe det udvalgte steder. Vi får også at vide, at næste gang det er muligt er på dag 5. ved Fez. Det er ret begrænset, hvor meget alkohol man må have med fra Europa.

Chefchaouen ligger i Rifbjergene og hvis ikke man vælger den rigtige rute de sidste km inden campingpladsen, kommer man ud på nogle stejle gader, men naturligvis har Freelifer angivet koordinater til et sted, hvor vi skal dreje af for at komme ad den rigtige rute.

Chefchaouen kaldes med god grund ”den blå by”. Det er indvandrere fra Andalusien, som har indført traditionen med at male husene blå.

Vores campingplads ligger i gåafstand, så der var rig mulighed for, at udforske den spændende by.

Den første aften i Marokko arrangerede vores guider en uformel smagning af Marokkanske vine, så vi kunne smage os frem til det, vi selv ville købe. (importerede vine og øl er dyre)

Vi var på en fælles guidet gåtur i byen, på en fælles aften på en lokal restaurant og på en halvdagstur med Taxier op til nogle vandfald i Rifbjergene.

Den gamle kongeby Fez

Fra Chefchaouen kørte vi gennem spændende bjergnatur til Fez. Fez blev grundlagt i begyndelsen af 700-tallet.

Medinaen i Fez anses for at være den største og bedst bevarede historiske by i den Arabiske-Muslimske verden og den er da også på Unescos verdensarvsliste. Det er også verdens største bilfri bydel. Medinaen, som er omgivet af en meget lang bymur med adskillige byporte (Bab’s) er et gigantisk virvar af 9000 smalle gyder med alskens håndværkere og handlende og alle deres kunder. Man bliver hurtigt overvældet af de mange indtryk og fremmedartede dufte/lugte af alt fra husdyrgødning og garveriernes lugt af døde dyr til liflige krydderier og grillet kød. Der er butikker af enhver art og Medinaen er en verden helt for sig selv. Det er helt uundgåeligt at man farer vild, men der er altid en venlig Marokkaner, der gerne viser vej til den nærmeste byport. Det kan dog godt være at han lige synes I skal forbi fætterens tæppehandel på vejen. Heldigvis er Marokkanerne ikke særlig insisterende, når de forsøger at sælge deres varer og det betyder også, at man kan gå relativt uforstyrret rundt i Medinaen. Vi blev kørt til byen i bus og fik en rundtur med guide før tid på egen hånd. Link: Kom med på en 7 minutters tur i Fez Medina.

Fez- Ziz floden, 300 km

Efter 3 dage i Fez kørte vi videre sydpå gennem storslået natur og udstrakte Cedertræsskove.

Vi kom over bjergkæden, der kaldes Mellem Atlas, hvor vi kørte i omkring 1000 m højde, men bjergene omkring os nåede op i mere end 3000 m.
Der var et andet Freelifer hold, som kørte samme tur som os, bare med afgang en uge senere. De oplevede en snestorm, som forsinkede dem med flere timer, på denne rute.

Vi er efterhånden kommet om på den sydøstlige side af Atlasbjergene og det sætter sine spor på landskabet. Der er meget tørt, og selv Ziz-floden er næsten udtørret. Alligevel kan man se flodens forløb, for der, hvor floden er, kan der gro daddelpalmer, så daddelplantagerne skærer sig som grønne kiler igennem det smukke golde landskab.

Vores camping var en ”Kasbah-camping”. En Kasbah er en slags palads, udformet lidt som en fæstning. Pladsen lå ude i absolut ingenting, så der var en fantastisk ro.

Aftensmaden, en traditionel Tagine kunne vi nyde på campingpladsens restaurant.

Daddelplantage på vej til Sahara

Vi kørte videre sydpå, til dagens campingplads, som ligger i en daddelplantage 900 m.o.h. Ejeren af pladsen og plantagen gav os en spændende rundvisning og fortalte om, hvordan man dyrker dadler.

Om aftenen var der fællesspisning ved langbord med lokal mad fra campingpladsens køkken. Senere fik vi mulighed for lidt lokal musikalsk underholdning – og damerne kunne prøve de lokale klædedragter.

Ankomst til Merzouga, på kanten af Sahara

Efter en kort køredag på kun 80 km, ankom vi til Merzouga, som meget bogstaveligt ligger lige på kanten af Sahara. Campingpladsen er en del af et hotel og lige på den anden side af hegnet, starter flere tusinde km ørken. Vejen hertil går gennem en noget ensformig, flad stenørken, men ved Merzouga er der ufatteligt smukt med de op til 150m høje terrakottafarvede sandklitter. Området kaldes ”Erg Chebbi” og dækker et område på ca. 200km2. Se en YouTube film fra Merzouga og Erg Chebbi.

Vi blev 3 dage i Merzouga og nød varmen. Nogle nød også pladsens pool (som jeg synes, var for kold).

Vi var på guidet vandretur, på ridetur på kamel og på ATV-tur ude i sandklitterne. Det hele var fantastisk at opleve.

Vi er ikke de eneste, der har opdaget at Erg Chebbi er smuk og speciel, så byen er noget turistet, men ikke mere end det er til at holde ud.

Her slutter første del af rejsebeskrivelsen for Marokko. Læs videre her: Del 2

Mange hilsner og ønsker om god rejselyst.

Niels-Jørgen Jensen

Niels-Jørgen Jensen
Pensioneret kvalitets specialist fra VELUX , hvor jeg har arbejdet gennem mere end 30 år. Mit job indebar mange rejser, primært i europa, men også til fjernøsten og USA.