Specielt ved biler med store udhæng bag / stor garage, skal man være opmærksom på hvordan lasten påvirker akseltrykkene. Herunder kan du se hvordan du regner det ud.

  1. Beregning af forøgelse af tryk på bagaksel: (Y*Z)/X = bagakseltryk (BA)
  2. Beregning af formindskelse / forøgelse af tryk på foraksel: BA – Z = Forakseltryk (FA)

Hvis resultatet af 2, er en positiv værdi, betyder det, at forakseltrykket mindskes med den beregnede værdi. Hvis du placerer din last imellem akslerne, bliver resultatet negativt hvilket betyder en forøgelse af forakseltrykket med den beregnede værdi.

Beregnings eksempel med last bag bagaksel (egen bil med cykelholder og el-cykler):

Afstand fra last til forakselY573
LastZx100
AkselafstandX/404
Forøgelse af tryk på bagaksel (kg)BA142
LastZ-100
Formindskelse af tryk på foraksel (kg)FA42
Bemærk at FA er positiv, så derfor er der tale om at vægten mindskes på forakslen eller med andre ord fordeles med -42/+142  for/bag. Mindre forakseltryk = mindre styre, – og trækevne.

Beregningseksempel med last mellem aksler:

Afstand fra last til forakselY350
LastZX100
AkselafstandX/404
Forøgelse af tryk på bagaksel (kg)BA86
LastZ-100
Formindskelse af tryk på foraksel (kg)FA-14
Bemærk at FA er negativ, så derfor er der tale om at vægten øges på forakslen eller med andre ord fordeles med +14/+86  for/bag.

Niels-Jørgen Jensen

Niels-Jørgen Jensen
Pensioneret kvalitets specialist fra VELUX , hvor jeg har arbejdet gennem mere end 30 år. Mit job indebar mange rejser, primært i europa, men også til fjernøsten og USA.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her