Dette er sidste del af min beretning fra forårsturen 2022 som gik til Provence i Frankrig. I slutningen af del 4. skrev jeg, at der Iflg. Google er 1823 km hjem. Vi havde 7-8 dage til turen, så det blev til nogle overkommelige dags-etaper på ca. 250km. Herunder kan du se hvilken rute vi fulgte på hjemturen. Ruten hjemad

Farvel til Provence

Fra Bargemon kørte vi til Castellane, som er endnu en hyggelig by i et enestående naturområde omkring Gorge Du Verdon. Vi har været i området flere gange tidligere, så denne gang bliver det kun til et frokostbesøg i Castellane. Det betyder dog ikke at I skal snydes for oplevelser fra dette skønne område, hvorfra Per Ræbild har skrevet disse to rejseberetninger: Castellane, byen med kirken på toppen af klippen / Napoleonsruten.

Video fra Gorges du Verdon, Provence i Frankrig

Der er flere campingpladser og en udmærket Autocamperplads i Castellane, som er et godt udgangspunkt for ture i det flotte landskab.

Efter frokost og markedsbesøg i Castellane gik turen videre til Saint André Les Alpes, hvor vi overnattede på byens fine Autocamperparkering, kun 300m fra centrum. Plads i Saint André les Alpes

Vi var i byen fra lørdag til søndag 1/5, hvor der var der et kæmpe Brocante-marked i byen.

Fra en naboby, Digne Les Bains, kører der en berømt bane, via bla. Saint André til Nice. Turen skulle være ret enestående og vi havde talt om, at man kunne lave en fin tur fra Saint André til Nice, bruge nogle timer i Nice og så retur. Vi tog dog ikke turen, da vi ikke ville til Nice på en søndag og da vi heller ikke ville bruge en ekstra dag på det. Det må blive en anden god gang.

Hvis du synes, det lyder spændende, kan du læse mere om togturen her: The Pignes tourist train. I 2022 er det, pga. vedligeholdelse af banen, ikke muligt at køre strækningen fra Digne les Bains til Saint André med toget. På den strækning er der bus.

På en tur som denne, er der flere fravalg end tilvalg. Det måtte vi sande, da vi valgte kun at lave et kort stop i Sisteron og at køre helt udenom Grenoble til byen Seyssel. I Seyssel kørte vi ind på en udmærket autocamperplads tæt på byen og lige ned til Rohnefloden. Plads i Seyssel.

Sisteron i Provence

Vi ville ikke købe vignet til Schweitz, så ruten blev lagt så tæt på grænsen som muligt, på vejen op til Bergheim i Alsace. Byen ligger lige nord for de meget mere kendte og turistede byer Ribeauvillé og Riquewihr. Det er efter min mening en fin og meget autentisk vinby og så kan man bo på en af byens p-pladser lige udenfor bymuren. Vi boede på denne her: Plads i Bergheim

Skønne Bergheim i Alsace

Farvel til Frankrig for denne gang

På turen videre hjemad, tog vi en overnatning i den lille by Ladenburg, ca. midt mellem Mannheim og Heidelberg. Der er en god AC-plads i udkanten af byen og den er et godt udgangspunkt for cykelture – f.eks. til Heidelberg. Plads i Ladenburg

Når vi har været undervejs nord eller sydpå gennem Tyskland, har vi ofte taget en overnatning i Hann Münden. Det er altid et hit, men denne gang ville vi prøve noget andet, så vi kørte ind til Kassel, for at kigge nærmere på den. Vi fandt en p-plads lige ved den kæmpestore park og ned til floden Fulda. Vi brugte pladsen til dagparkering mens vi gik en tur i byen, som vi ikke fandt særligt interessant. Vi havde egentlig regnet med at overnatte på pladsen, men af en eller anden lidt uforklarliglig grund, følte vi os ikke rigtig trygge. Det kan man lige så godt tage konsekvensen af og finde et andet sted. Godt at Park4Night findes – vi fandt hurtigt dette fredelige sted i udkanten af byen. Tryg og stille plads ved Kassel.

Det med at føle sig utryg på specielt parkeringspladser, er ikke noget vi har prøvet ret mange gange og vi har aldrig været udsat for indbrud eller lignende. Det eneste rigtigt ubehagelige vi har oplevet, var på torvet i Wernigerode en lørdag nat, hvor en fulderik bankede hårdt på bilen. Der skete ikke mere, men siden da, har vi undgået pladser med spor fra dækafbrænding og midtbypladser i weekends. Vi bruger heller aldrig motorvejsrastepladser til overnatning.

Sidste stop på hjemturen blev Sehestedt nord, ved Kielerkanalen. Plads ved Sehestedt Et meget populært sted med ret få pladser, så kom tidligt. Da vi kom midt på eftermiddagen, var alt optaget og vi blev nr. 3 i en vente-kø. Vi gik op i den gode Imbiss ved pladsen og fik en sen frokost og et par timer senere, blev det vores tur til en plads i første række.

Sidste overnatning ved Sehested

Mange ville nok være kørt direkte hjem, men vi synes nu det var hyggeligt med en eftermiddag og aften ved kanalen og så var vi jo friske og veludhvilede til hjemturen. Eneste stop før Silkeborg blev Scandinavian park, for at tanke gas, øl og vin.

Undervejs på turen hjemad, mødte vi dette skilt udenfor en bar. Frit oversat står der noget i retning af:

Øl er nu billigere end benzin – kør ikke videre, bliv her og drik. Skål

Kreativt skilt udenfor en Tysk bar

Der er jo noget om det, brændstof er blevet rasende dyrt. Men på den anden side vil det jo nok, på mere end én måde, være kedeligt at sidde på en tysk bar i 4 uger og sikke en masse skønne oplevelser, man ville gå glip af.

Nedenfor kan du se hvad vi har brugt på turen.

Data for turen:

Varighed:  
Fra 11-04-2022 til 6-05-2022, 26 døgn. De fleste dage med sol og op til 23 grader. Køligt om aftenen og natten. Kun få dage med lidt regn.

Km og forbrug:              
4500 km med et gennemsnitligt forbrug på 11,1 km/l.

Diesel: 405 liter til i alt ca. 6.000,00 kr. + lidt til oliefyret. Pris pr. l 2 € i gennemsnit.
Gas: 14,15 liter til ca. 120,00 kr. (Da vi har oliefyr, dækker det kun køleskab og gasblus)
Almindeligt forbrug for hele turen (mad, drikke, motorvejsafgifter, tøjvask, entreer osv. 11.400,00 kr. / 456 kr./døgn.

Betalte overnatninger:
Vi har betalt for overnatning 10 nætter og det kostede os ca. 1.000,00 kr. Delt ud på hele turen bliver det til 40 kr. / døgn

Samlet omkostning for hele turen blev ca. 18.000,00 kr. eller ca. 700,00 Kr./døgn for 2 personer. Det er en smule mere end normalt for vores ture, men det skyldes nok mest de høje brændstofpriser og at vi ”kun” var væk i 26 dage.

For at komme frem til den sande pris for sådan en tur, kan du trække det, du normalt forbruger, når du er hjemmefra og du kan vælge at tillægge drift og afskrivningen på bilen. Det har jeg valgt ikke at gøre her, da begge dele er meget individuelle.

Det blev så enden på denne dejlige forårstur til Provence. Jeg håber, at du har hygget dig med at læse om vores tur og at de 5 beretninger fra turen, kan være med til at inspirere til egne autocamperture.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til artiklerne, er du velkommen til at skrive til mig på : Niels-Jørgen Jensen

Venlig hilsen og god rejselyst
Niels-Jørgen Jensen

Herunder et udvalg af billeder fra Provence turen. Klik på de enkelte billeder for at se i det fuld størrelse.


Niels-Jørgen Jensen
Pensioneret kvalitets specialist fra VELUX , hvor jeg har arbejdet gennem mere end 30 år. Mit job indebar mange rejser, primært i europa, men også til fjernøsten og USA.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her