Pandemien har i høj grad ændret danskernes ferie- og fritidsvaner. Der er blevet solgt langt flere sommerhuse, campingvogne, både og autocampere under pandemien. Årsagen skal naturligvis findes i de rejserestriktioner, som har været pålagt befolkningen gennem pandemien, samt det faktum at der måske endnu ikke er den store lyst til at flyve på ferie i udlandet.

Uudnyttet potentiale for autocamperpladser inde i landet

Gennem 2021 er der åbnet flere nye pladser, og mange andre er under etablering. Hos Alt om Autocamperen har vi allerede omtalt den kommende plads ved Sunds Sø, som åbner i foråret 2022. Vi har også omtalt den nye plads Marsk Camp ved Skærbæk, hvor der er mange muligheder for naturoplevelser og seværdigheder.

sunds sø autocamperplads
Den tidligere Sunds Sø Camping 7 km nordøst for Herning går en ny fremtid i møde med 32 hytter, 4 glampingtelte og en selvbetjent autocamperplads med plads til 24 autocampere

Når man ser på mulighederne i Danmark, er der en tendens til, at rigtig mange pladser koncentreres omkring og ved havne og kystlinjer. Der er også skønt ved de danske kyster og fjorde. I den centrale del af Danmark er der en del “hvide pletter”, hvor der i høj grad mangler autocamperpladser. Det er lidt ærgerligt, idet der også findes meget at opleve inde i landet. Her ser vi et stort udviklingspotentiale.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at danske og udenlandske turister foretog i alt 44,6 millioner overnatninger i Danmark i 2020. I 2021 faldt antallet af overnatning på grund af pandemien med 44,3 %. Det var naturligvis primært de udenlandske turister, som trak tallet ned. Tallene viser også, at antallet af overnatninger for danskeres vedkommende steg med 4,8 % i samme periode. Dette kombineret med væksten inden for salget af autocampere og sandsynligheden for at udenlandske turister vender tilbage efter pandemien, udgør et stort og uudnyttet potentiale for at vægte turismen højt.

[1] Kilde: Danmarks Statistik

Overvejelser ved etablering af en autocamperplads

John Ipsen/AutoCamperGruppen Danmark har på et tidspunkt udtalt, hvis man beslutter sig for at etablere en autocamperplads, så er det blandt andet vigtigt at se på placering og mulige konkurrenter i nærområdet.

hvis man beslutter sig for at etablere en autocamperplads, så er det blandt andet vigtigt at se på placering og mulige konkurrenter i nærområdet.

John Ipsen

John Ipsen argumenterer for, at kommende aktører bør gennemføre en markedsanalyse, konkurrentanalyse, analyse over beliggenhed og konceptvalg, inden der træffes endelig beslutning om oprettelse og placering af en ny autocamperplads. I den forbindelse kan det meget vel vise sig, at en placering inde i landet kan have lige så stort potentiale, som pladser langs kysten og ved havne har det.

Nye kommunalbestyrelser kan med fordel vægte turisme

De nye kommunalbestyrelser, som har konstitueret sig i hele landet i forlængelse af det nyligt afholdte kommunalvalg, er nu ved at tage hul på planlægning af den kommende periode. Vores opfordring til dem er at vægte turismen og herunder naturligvis også autocamperturismen ─ og dette uanset den geografiske placering. En målrettet strategi herfor kan gøre det endnu mere attraktivt at holde ferie i Danmark.

Autocamperturisme ─ en del af den samlede turistindustri

Autocamperturisme er blot en lille, men ikke ubetydelig andel af turistindustrien. Det kræver ikke de store tiltag for at skabe vækst på dette område. Etablering af nye autocamperpladser kan ske trinvis. Man kan starte med at afse plads til en helt simpel autocamperplads i forbindelse med en allerede eksisterende p-plads. Herefter kan man trinvis videreudvikle pladsen med faciliteter og yderligere parceller i takt med at antallet af overnatninger på pladsen stiger.

Da mange autocamperturister er på farten hele året, betyder det også kunder hele året. Aktiviteten uden for højsæsonen kan være med til at skabe både indtægt og arbejdspladser for kommunen hele året, og hvis dette tænkes ind i en større sammenhæng, er der også grobund for at flere aktører i kommunen automatisk får et større potentiale. Det kan være detailhandlen, spisesteder, oplevelser, attraktioner og meget mere.

Mængden af lokale udbud og muligheder for oplevelser er med til at afgøre, hvor autocamperfolket foretrækker at køre hen. Og de rette muligheder kan helt sikkert være med til at gøre autocamperpladser inde i landet både mere attraktive og mere succesfulde. Ad den vej kan belastningen af pladser langs kystlinjen lettes, samtidig med at der skabes nye muligheder for turistindustrien.


Links:
Sunds Sø
Marsk Camp
AutoCamperRådet
VisitDenmark

Jan Mattsson
Jan er pensioneret fra Forsvaret. Jan har tilegnet sig mange kompetencer, blandt andet via udstationeringer og udsendelser til forskellige verdensdele i forbindelse med jobbet hos forsvaret. Jan og hans kone Bente har selv autocamper. De har kørt autocamper i rigtig mange lande. Jan er tilknyttet Alt om Autocamperen som freelance skribent.

EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her