For mange autocamperturister er der i denne sommer blevet ændret planer som følge af sundhedskrisen Covid-19, og rigtig mange har valgt at blive i Danmark for at holde ferie, med andre ord så er Sydeuropa konverteret til det herlige, danske ferieland.
Vi har nu kørt rundt i ferielandet i Danmark i et par uger, og må bare konstatere at Danmark er et super dejligt ferieland. Oplevelserne/mulighederne er der, udbuddet af attraktioner og byer er mangfoldige. De lokale turistbureauer har lagt sig i selen, og de farvestrålende brochurer kan fås i frøers mængde, og mange af dem er særdeles informative.
Antallet af autocampere på landevejen er stigende. Dels har mange valgt at blive hjemme i år, og mange tyskere har fundet vejen til Danmark. Under sundhedskrisen Covid-19 har mange danskere fået øjnene op for autocamperlivet og har valgt at prøve denne stærkt vanedannende ferieform. Mange har investeret i en autocamper, og rigtig mange har lejet en autocamper.
Der er en stor mangel på AC-pladser
Virkeligheden og måske snarere kapløbet om at få en af de alt for få autocamperpladser i byer, havne/marinaer og ved attraktioner har været en kæmpe udfordring. Antallet af pladser matcher ikke de mange autocampere i ferielandet. Mange vælger stædigt at fastholde retten til, at en autocamper under 3.500 kg er en personbil med tilsvarende rettigheder og pligter ─ og parkerer måske uhensigtsmæssigt. Dette skaber frustrationer og betænkelige miner ved lokale, som i deres område skal affinde sig med parkerede autocampere i bybilledet. Hånden på hjertet så fylder en autocamper meget, og er markant i bybilledet.
Hvad skal der ske, og hvem har forpligtelsen til at gøre noget?
Kommunerne bør gøre mere, de bør være på forkant med udviklingen. De kan gøre mere for at tiltrække autocamperturisterne. Specielt detailhandel, restauranter og kulturinstitutioner kan få glæde af dette nye turistsegment, og turisterne kan modsat få glæde af byerne.
Hvad kan og bør kommunerne gøre?
Kommunerne bør søge hjælp og bistand hos ressourcepersoner og organisationer. Der findes flere seriøse organisationer, som har ekspertisen og viljen til at hjælpe med at sætte ord på og finde frem til den korrekte handling for at ramme målgruppen præcist.
Kommunalfuldmagtsreglerne giver muligheden for at etablere autocamperpladser, bynært og tæt på attraktioner ─ dette praktiseres allerede flere steder i landet som f.eks i Kerteminde, hvor kommunen har etableret en autocamperplads på havnen, naturligvis mod et passende gebyr, som dækker vand, strøm, affaldssortering og servicering af autocamperen. Det er en kæmpe succes, og kan kun defineres som en regulær “win-win” situation for kommunens detailhandel og naturligvis for autocampersegmentet.
Skal der tages specielle hensyn til campingbranchen?
Skal og bør kommunerne tage specielle hensyn til campingbranchen? Dette kan besvares med et rungende NEJ. Der er ikke tale om konkurrenceforvridning på nogen måde. Alle undersøgelser viser, at kun ca 15 % af autocampersegmentet søger campingpladserne. Alle øvrige vælger friheden til at vælge og fravælge. Campingbranchen har deres målgruppe, og den målgruppe bør de fortsætte med at koncentrere sig om ─ ligesom campingbranchen er nødt til at indse, at autocampersegmentet ikke er en del af deres væsentligste målgruppe, og de kan ikke påberåbe sig at have monopol.
Det ville klæde campingbranchen at anerkende og respektere dette faktum og glæde sig over de 15 % af segmentet, der benytter sig af campingpladsernes tilbud.
Der bør etableres nye autocamperpladser over det ganske land
Alt taler for, at det vil være rettidig omhu, hvis kommunerne gør noget konstruktivt i forhold til at få etableret flere autocamperpladser, og i øvrigt forstå det behov autocamperturisterne har og efterspørger. Lovgivningen giver denne mulighed. Behovet er der, og det vil skabe dynamik og omsætning til fordel for detailhandlen.
Autocamperturisme er kommet for at blive, og alle forventer det fortsætter med at vækste de kommende år. Antallet af autocampere på vejene vil derfor fortsætte med at stige. Så det er nu, at kommunerne skal hoppe med på vognen, inden toget kører – eller autocamperen kører.
Her kan kommuner og andre få vederlagsfri hjælp
Nedenstående aktører hjælper uden vederlag kommuner, havne, private og øvrige. Hjælpen kan bestå af råd og vejledning i forbindelse med etablering af autocamperpladser eller anden rådgivning i forbindelse med autocamperturisme.
Alt om Autocamperen
Per Ræbild
e-mail: pr@aoac.dk
www.aoac.dk
AutoCamperRådet
Formand Jørgen Nielsen
e-mail: jn@acr.dk
www.acr.dk
Dansk AutoCamper Forening
Formand Anne Norup
e-mail: formand@dacf.dk
www.dacf.dk
Campervenner
Formand Finn Knudsen
e-mail: fiknu@klarupnet.dk
www.campervenner.dk
Dk-AutoCam
Formand Eddy Gandløse
e-mail: eg@dk-autocam.dk
www.dk-autocam.dk
Danmarks Frie Autocampere
Formand Jørn Skou
e-mail: js@dfac.dk
www.dfac.dk