Egentlig var det slet ikke meningen, at vi skulle på tur til Norge i 2020, men Corona pandemien lukkede stort set alt ned i 2020, flytrafikken stoppede, vejene blev tomme og 12.03.2020 lukkede Mette Fredriksen Danmark ned.

Hen over sommeren blev det heldigvis muligt i en kort periode at tage til Norge, så det var bare om at komme afsted, – naturligvis med håndsprit og ansigtsmasker i bagagen. Vi besluttede at følge de Nationale turistveje langs Helgelandskysten, til Lofoten og Senja og vende i Tromsø, hvorfra vi ville returnere lidt hurtigere via ”indlandsruten”. Vi tog afsted 07-07-2020 og kom hjem igen 21-08-2020. Det blev til 45 dage og ca. 6.500 km.

Og hvilken tur vi fik. Masser af smuk natur og skønt vejr det meste af tiden. Sommerturen blev et dejligt pusterum, før Coronaen desværre blussede op igen senere på året.

Fatamorgana-agtig spejling i den blanke fjeldsø på Haukelifjeldet

Da der er nogle praktiske forhold mht. at rejse i autocamper i Norge, som er gode at kende til i god tid, inden man tager af sted, vil jeg, inden jeg begynder på den egentlige rejsebeskrivelse, lige liste de vigtigste.

  1. Vejafgifter
    Man betaler ”bompenge” for at køre på mange veje i Norge. Da vi var deroppe, fungerede betalingen helt problemfrit med vores Brobiz; men i 2022 har de lavet det om, så man efter 1. februar 2023, skal have en Norsk, såkaldt Brik (svarende til Brobiz). Læs mere om det her: Norsk Brobiz.
  2. Færger
    Især på en tur som den, vi var på langs vestkysten, skal man med rigtig mange færger over fjordene. Vi var med 19 færger i alt på vores tur. Hvis du på forhånd (i god tid) opretter en ”Autopass for ferje aftale” og indbetaler et forskud, får du 40-50% rabat på langt de fleste overfarter i Norge. Betalingen foregår automatisk ved at din nummerplade bliver scannet ved ombordkørsel. Bruger du ikke det, du har indbetalt i forskud, får du resten refunderet, når du opsiger aftalen igen. Læs mere om det her: AutoPass for Ferje
  3. Overnatningspladser
    Campingpladser er der mange af næsten over alt; men mange af dem ser ud til at være primært for fastliggere og der er bygget faste huse der, hvor en campingvogn normalt har fortelt. Prisniveauet er ofte ret højt ift. det, man får for pengene (250-350 Nok)
    Autocamperpladser er der også mange af og de er ofte godt beliggende. Også den type plads kan være dyr – specielt ved de store byer. Der er dog også pladser ude i de mindre byer/havne hvor du kan få en fin plads for 100 Nok.
    Fricamping er fantastisk i Norge. Læs mere om Allemandsretten her: Allemandsretten
    I løbet af de 6 uger, vi kørte rundt i Norge, var vi på betalingspladser 7 nætter – resten var fricamping.
    Alle disse typer af pladser finder man let i Park4Night og/eller Campercontact.
  4. Tømme/fyldestationer
    I de fleste egne er der nok af dem og de fleste er velfungerende og lette at finde på CamperContact/ Park4Night. Vi fik ikke brug for vores ekstra toilet-kassette. Langt de fleste steder er det gratis at bruge tømmefaciliteterne og vand er også gratis. Er du i fjeldet og har du en vandkande med, er det lækkert at hente frisk koldt smeltevand i en af de utallige smeltevandsbække.
  5. Brændstof
    Priserne varierer utroligt meget fra by til by i Norge. På vores tur, så vi diesel til 16.58 Nok et sted, men få km væk kunne det koste 12,50 Nok. Landsgennemsnittet var ca. 14,70 Nok, svarende til 10,30 Dkr.
  6. Gas
    Vi har fyldetank og fandt LPG stationer uden problemer vha. MyLPG.eu. Jeg kender ikke til situationen mht. at bytte alm. gasflasker.
  7. Hvilken rute i Norge?
    Det afhænger naturligvis af hvor lang tid man har til rådighed og hvad man interesserer sig for. De fleste rejser nok til Norge primært for at nyde den fantastiske natur. Netop naturen er i højsædet langs de Nationale turistveje, som du kan læse om her: Norges Nationale turistveje. På turistbureauerne kan man få et fysisk kort med vejene indtegnet.
Korteksempel på nationale turistveje
Nationale turistveje, Helgelandskysten

Med disse praktiske ting på plads, kan vi fortsætte til selve rejsebeskrivelsen. Lad os gøre det med et Googlekort over de første 7 dage / 1100 km. fra Silkeborg:

Kristiansand til Ålesund (Link til ruten)
Bemærk: Du kan altid arbejde videre ved at zoome og redigere i de Googlekort, jeg linker til i beskrivelserne.

Så kom rejerne på bordet

Vi havde valgt at sejle fra Hirtshals til Kristiansand og efter noget af en vippetur på færgen, ankom vi sidst på dagen til Kristiansand, hvor vi kørte direkte til vores første overnatningssted, ved et tidligere frivillighus. Efter en stille nat sammen med 10-15 andre campere, måtte vi lige en tur ned til fiskebryggan for at købe friske rejer til frokosten. Herfra gik turen i fint vejr nordpå ad hovedvej 9 til Byglandsfjord (som er en sø). Der fandt vi en fin plads ved en lille havn og et nedlagt bibliotek. Der var stille og roligt og udsigten fra dagligstuen fejler da ikke noget.

Videre gik det, 190 km nordpå, ad en flot rute over Flateland til Haukeli fjeldet, hvor vi fandt en smuk gratis plads midt i den storslåede natur. Waou, utroligt smukt, fantastisk var nogle ord, der kom i brug flere gange her på Haukeli fjeldet, men det skulle vise sig, at ordene kom i brug igen og igen på turen op gennem Norge.

Haukeli – kun 470 km. fra Silkeborg

Da vi endelig løsrev os fra de helt fatamorganaagtige udsigter på Haukeli, kørte vi videre over Hardangervidda til Røldal, med stop Ved Låtefossen og byen Odda. Vi kørte ad hovedvej 13 fra Skare til Hardangerbroen og det var nok den tættest trafikerede vejstrækning, vi var ude for på hele turen. Meget smalle veje på lange strækninger og meget tung trafik, så det var bare med at holde ind til siden for at nyde de flotte udsigter over Hardangerfjorden og de mange æbleplantager på de sydvendte fjeldsider.

Røldal stavkirke
Låtefossen

Efter mange km ad hovedvej 13, langs Hardangerfjorden, krydser man fjorden på Hardangerbrua. Når man kommer sydfra, går vejen direkte fra broen ind i en tunnel. Inde i tunnelen er der en rundkørsel, som man skal huske at dreje fra i, hvis man vil bruge den dejlige gratis overnatningsplads, vi fandt i Ulviks gamle færgeleje.

Underjordisk rundkørsel
Der må ligge guld i enderne af de regnbuer

Fra Hardangerfjorden gik det nu videre op over Vikafjeldet i bygevejr og 6 grader, til Vik, med de fine små bådhuse. Vi sejlede over Sognefjorden til Dragsvik og fortsatte langs fjorden til Høyager, hvor vi fandt en plads for natten på kajkanten.
I Grodås kunne vi holde direkte ved Horningsdalsvatnet, som med sin max. dybde 514m og gennemsnitsdybde på 101m, er Norges og Europas dybeste sø. Vi har retning mod Ålesund, men da vi har læst, at autocamperpladsen næsten altid er fyldt op, besluttede vi at overnatte i Grodås, som kun ligger 100km fra Ålesund. Med en tidlig afgang kunne vi være i Ålesund samtidig med at mange kører fra pladsen.

Fiskerhuse i Vik

Det viste sig at være en god plan at ankomme tidligt til Ålesund. Der var få ledige pladser i første række, da vi ankom og allerede en time senere, var pladsen fyldt op. Vi blev i 2 dage. Det er helt forståeligt at pladsen er populær, den ligger lige i vandkanten og kun få hundrede meter fra byens gågade. Ålesund er en fantastisk flot beliggende by, som samtidig er meget hyggelig at besøge. Gå ikke glip af udsigten fra Aksla Viewpoint. Gåturen derop er lidt hård, men ikke ret lang. Man kan også køre derop.

Ålesund fra Aksla viewpoint
Ålesund havn

Se mere af den flotte udsigt fra Aksla viewpoint her: 360 graders street view fra Aksla viewpoint, Du kan selv flytte udsigten med musen.

Udvalg af overnatningssteder på denne del af turen:

  1. Kristiansand: P-plads ved frivillighuset. Pladsen er på Park4Night, men overnatning er ikke længere tilladt-derfor ingen link.
  2. Link: Byglandsfjorden
  3. Link: Haukelifjeldet
  4. Link: Hardangerfjorden/Ulvik
  5. Høyager: Fandt bare en plads på kajen, tæt ved et byggemarked.
  6. Link: Grodås
  7. Link: Ålesund. Vi boede på denne her (275 Nok), men i 2021 åbnede der en ny, knap så centralt beliggende plads til 50 biler i den anden ende af byen (330 Nok). Det var tiltrængt for Ålesund er meget populær blandt autocampere.

I den næste del af denne rejseberetning, fortsætter vi fra Ålesund, over Molde og Atlanterhavsvejen til Trondheim og videre langs Helgelandskysten til Bodø.

Fortsat god læselyst

Niels-Jørgen Jensen

Galleri

Niels-Jørgen Jensen
Pensioneret kvalitets specialist fra VELUX , hvor jeg har arbejdet gennem mere end 30 år. Mit job indebar mange rejser, primært i europa, men også til fjernøsten og USA.