Denne rejsebeskrivelse (i 3 afsnit) beskriver vores 2½ måneders tur til Grækenland, fra midt august til sidst i oktober 2021. Beskrivelsen er opdelt i 3 selvstændige afsnit / beskrivelser, som kan læses hver for sig og som hver især kan bruges som inspiration til en rundtur i de pågældende lande. For hvert afsnit er der indsat et link til et Googlekort, der viser den omtrentlige rute.

De 3 afsnit er:

  • Afsnit 1. Danmark – Østrig
  • Afsnit 2. Italien
  • Afsnit 3. Grækenland

Med afgang fra Danmark i midten af august, var der lagt op til at møde mange turister ned gennem specielt Tyskland, men til gengæld skulle vi også kunne undgå at rejse rundt i Italien og Grækenland i ulidelig sommervarme. Begge dele kom til at holde stik, så vi var ret tilfredse med valget at tidspunkt for rejsen.

Det fremgår ikke af kortene, men når vi er på langtur, undgår vi for det meste motorveje, så ruten forløber i virkeligheden meget mere i zigzag end det ser ud til på kortene. Turen bliver naturligvis også længere på den måde, men da vi har god tid, gør det ikke noget. Af samme årsag, har vi en tommelfingerregel som siger max. 1000 km / uge. Det giver god tid at opleve det, man kommer forbi og til at improvisere.

Forud for turen, havde vi lavet en grovplan, som mere gav en retning end egentlige mål. Med os havde vi gode analoge kort og flere kilo guidebøger. Dette sammen med hyppige besøg i lokale turistinformationer og mange Google-søgninger, hjalp os med, løbende, at lægge mere detaljerede planer et par dage frem ad gangen. Med sådan en måde at rejse på, er det selvsagt ikke muligt at booke noget på forhånd; men det passer os nu også bedst på den måde og det skete kun et par gange i den første del af turen, at vi ikke kunne få plads der, hvor vi havde planlagt. Der var en enkelt undtagelse: I Athen / Piræus, var vi nødt til at booke plads, da vi ville bo midt i byen. Mere om det, når vi kommer til afsnittet om Grækenland.

Fra Blomsterøen Insel Mainau, tæt på Konstanz, Bodensee

Danmark – Østrig

Link til oversigtskort i Google Maps, udturen, billede 1: Oversigtskort – udturen
Link til oversigtskort i Google Maps, hjemturen, billede 2: Oversigtskort – hjemturen


Som så ofte når vi kører sydpå, er første stop med overnatning ved Gasthaus Horster Mühle i Sevetal, lige syd for Hamborg. Stedet ligger stille og roligt ved Seve floden og kun få km væk fra motorvejen. Link til: Horster Mühle. Ruhetag tirsdag og onsdag og meget travl fredag og lørdag. De tilbyder gratis overnatning på deres p-plads og stedet findes også i både CamperContact og Park4night. Hyggeligt sted med gode schnitzler og godt øl. Da vi kom forbi igen på hjemturen, var alt optaget, men de tilbød at anrette vores mad på en bakke, som vi kunne få med ned i camperen.

Efter den gode start, gik turen videre til Hann Münden, som er en superhyggelig gammel by, hvor floderne Werra og Fulda løber sammen og bliver til Weser. Det er muligt at bo lige der, hvor floderne løber sammen, da der både er en stellplatz og en campingplads – begge kun få hundrede meter fra Altstadt.

Hann Münden
Hann Münden

I Bamberg, som også kaldes det Frankiske Rom, er der et utal af bryggerier og det er da også en af hovedbyerne i Tyskland, hvad øl angår. Prøv f.eks. den meget specielle Rauchbier på bryggeriet Schlenkerla, og spis også en god frokost der. Link til: Schlenkerla

Byen i sig selv er nu også meget seværdig. Læs meget mere om den her: Bamberg – Det Frankiske Rom

Der findes én Stellplatz i Bamberg og da det er en meget populær by at besøge, skal du ikke regne med at få plads, hvis du kommer efter 12.00. Hvis alt er optaget, kan man holde i gaden overfor stellpladsen. Begge steder kan findes på Park4night.

Bamberg

Bodensøen er med sin beliggenhed på grænsen mellem Tyskland, Østrig og Schweiz nok et af de flotteste områder i det sydlige Tyskland. Byen Konstanz er bestemt et besøg værd, men gå ikke glip af et besøg på blomsterøen Insel Mainau. Link til: Insel Mainau. Det er ret dyrt at komme ind, men alle pengene værd. Det er også muligt at kombinere besøget med en sejltur fra Konstanz. Regn med at besøget kommer til at vare mindst en halv dag og tag evt. en frokostkurv med.

Den roterende statue på havnen i Konstanz

Fra Konstanz gik turen videre langs søens nordlige bred til byen Meersburg. Den gamle by ligger smukt på en skrænt ned til Bodensee og med udsigt til det meste af søen og, i klart vejr, til de snedækkede Alper på den anden side. Også denne by er et besøg værd og den har ikke mindre end 3 stellplätze, tæt på hinanden, lidt udenfor bymidten. Du kan gå derind på 15-20 minutter eller tage bybussen lige udenfor pladserne.

Efter en overnatning og et godt måltid ved Gasthaus Sternen i landsbyen Hard, i udkanten af Bregenz, gik turen nu videre gennem Østrig. Vi have en aftale om at møde nogle gode venner ved Gardasøen og havde ikke planlagt noget specielt i Østrig, så vi valgte at køre til Italien via det frygtindgydende Stelviopas. Jeg skriver frygtindgydende for at få læserne til at tænke sig om en ekstra gang inden turen over Stelvio, som når op i 2750 m.o.h. – et af Alpernes højeste pas. Dronefilm fra Stelvio (Hav tålmodighed med reklamen).

Meersburg

Specielt når man kommer nordfra, er det en meget udfordrende gang bjergkørsel, man kommer ud for. Der er ca. 70 hårnålesving i alt og nogle af dem er så skarpe, at vores 6,4 m Van ikke kunne komme rundt i ét hug, selvom vi brugte hele vejbanen. Stelvio passet er også meget populært blandt cyklister og motorcyklister og det gør det bestemt ikke nemmere at komme rundt i svingene. Når det er sagt, er det en utrolig flot tur, så hvis du stadig har mod på det, så start opstigningen tidligt på dagen, før alle dem, der starter på den anden side af Alperne, når frem til nedstigningen. Helt oppe i passet må du ikke gå glip af den obligatoriske Grillwurst mit sauerkraut.

Nedkørsel fra Stelvio

Her slutter udturen gennem Tyskland og Østrig. Hvis du har lyst til at læse om vores tur i kronologisk rækkefølge, skal du nu læse videre i afsnit 2, Italien og så vende tilbage hertil på hjemturen. Du kan også vælge at læse videre her, for at følge vores rute gennem Tyskland på hjemturen Efter næsten 2 måneder på farten, er vi nået tilbage til Østrig, hvor vi denne gang krydser Alperne ad motorvejen ved Brennerpasset, som er meget nemmere end Stelviopasset, som vi valgte på udturen.

Første stop efter Brenner blev den lille Sydtyske by Mittenwald, som er en malerisk mindre handelsby for foden af Alperne og kun ca. 15 km øst for Garmisch-Partenkirchen. Her kunne vi bo stort set midt i byen på en stellplatz ved banegården.

Den lille sydtyske by Mittenwald

I Mittenwald har de et flot udvalg indenfor lederhosen – godt øl er der også masser af, bla. fra et bryggeri i byen.

Lederhosen fundet i Mittenwald

Efter nu mere end 2 måneder på farten, er der ved at være en god ”mæthed” mht. oplevelser og familie og venner derhjemme er også ved at trække i os, så resten af turen til Silkeborg kommer til at foregå med lidt længere dagsmarcher end ellers normalt for os. Et nonstop ræs skal det dog ikke være, så der skal stadig være plads til oplevelser.

Næste stop på hjemturen blev Bayreuth, hvor man kan bo nær centrum på en gratis p-plads med mulighed for både tømning og tankning af vand.

Byen er kendt for sin opera, men der er også en fin Spa, Bayreuth terme , hvor man kan overnatte på p-pladsen. Selve byen er også et besøg værd og da vi kom forbi, sidst i oktober, var de lige begyndt på julemarkeder.

Julemarked i Bayreuth

Turen hjem fra Bayreuth var for lang for os, så hvorfor ikke smutte forbi Horster Mühle igen.  Der var alt optaget i restauranten, men de spurgte om vi var i camper, for så kunne vi få maden serveret på en bakke, til at tage med ned i camperen.

Take away fra Horster Mühle

Efter en god nats søvn på p-pladsen ved Horster Mühle var næste stop Scandinavian center for at tanke Diesel, Gas, øl og vin, inden de sidste km. tilbage til Silkeborg.

Endnu en dejlig og oplevelsesrig langtur er ved at være slut.

Regnskabets time

Jeg vil slutte denne fortælling af med lidt om, hvad sådan en tur har kostet os.

På vores tur på 10 uger til Italien og Grækenland for 2 personer, ser det ca. sådan ud uden afskrivning på bilen:

Vores forbrug undervejs løb op i alt på 27.000,- Inkl. gas, motorvejsafgifter, mad, restaurant/cafe, fornøjelser, entreer, tøjvask og småfornødenheder.

Der blev i alt brugt 5.000,- på overnatninger. 29 gratis overnatninger og 41 med betaling. Ca. ⅟4 Campingplads, ⅟4 Autocamperplads, 4 p-plads,⅟4 naturplads

Diesel i alt: 9.400,-

Færger i alt: 3.800,-

Totalt forbrug på hele turen: 45.200,-

Fra tallene herover, som er repræsentative for de ture, vi har været på, kan man trække sit normale forbrug, når man er hjemme, for at finde det reelle ekstraforbrug på langtur.

Med venlig hilsen og ønsket om god rejselyst.
Niels-Jørgen Jensen




EFTERLAD ET SVAR

Indtast venligst din kommentar!
Indtast venligst dit navn her